آنچه افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید در مورد COVID-19 بدانند

9 آوریل 2020 - اگر شما یا فرزندتان به دیابت نوع 1 مبتلا هستید، بطور معمول نگرانی های زیادی در مورد سلامتی خود یا فرزندتان دارید و اکنون باید عفونت COVID-19 را به این فهرست از نگرانی ها اضافه کنید.ممکن است این سوال برای شما مطرح شده باشد که آیا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به COVID-19 قرار دارید یا خیر، و اینکه چگونه می توانید وسایل و ابزارهای مورد نیاز خود را برای کنترل دیابت تهیه کنید و در صورت بیمار شدن چگونه می توانید این بیماری را کنترل کنید.

در این مقاله اطلاعاتی در این زمینه برای کمک به شما آورده شده است:

آیا خطر ابتلا به COVID-19 برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بیشتر است؟

آرون کووالسکی، مدیر عاملJDRF (که قبلاً بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان بود)، خبرهای خوبی در این مورد دارد. وی گفت: افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که از سایر جهات سالم هستند، اگر دارای هموگلوبین A1C معقولی باشند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر نیستند.وی افزود: اما کسانی که در پایین نگه داشتن هموگلوبین A1C خود با مشکلاتی مواجه هستند و به طور مداوم قند خون بالایی دارند، مستعد ابتلا به این عفونت می باشند.

دکتر مری پات گالاگر، مدیر مرکز دیابت کودکان در NYU Langone Health در شهر نیویورک گفت: اگر هموگلوبین A1C شما حوالی 9.5٪ باشد، واقعاً در برابر کووید -19 مصون نیستید. زیرا بالا بودن قند خون تنها بیش از دو هفته می تواند عملکرد سیستم ایمنی را مختل کند.البته او هشدار داد که هیچكدام از ما در برابر این ویروس مصون نیستیم. همه ما در معرض خطر ابتلا به کووید -19 هستیم، چه به دیابت نوع 1 مبتلا باشیم و یا نباشیم.

در مورد عوارض کووید-19

در حالی که به نظر می رسد برخی از داده های اولیه از چین و ایتالیا حاکی از آن است که مبتلایان به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض ناشی از بیماری کووید-19 هستند، گالاگر گفت: این یافته ها احتمالاً مربوط به سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 و افرادی است که همزمان به بیماریهای دیگری مبتلا بوده اند.

گالاگر خاطرنشان كرد: در مورد كودكان به نظر می رسد، صرف نظر از اینکه به هر بیماری دیگری، مبتلا باشند، در برابر کووید -19 بخوبی عمل می کنند. قطعاً کودکانی که در بیمارستان وجود دارند در معرض خطر هستند، اما خطر ابتلای آنها به بیماری جدی کووید 19 بسیار كمتر است.

مهم نیست که در چه سنی هستید، اگر قند خون شما به خوبی کنترل شود، احتمالاً خطر بیشتری برای بروز عوارض اختصاصی COVID-19 ندارید. اما بیمار شدن در هنگام ابتلا به دیابت نوع 1 همیشه یک چالش است.

ابتلا به یک بیماری معمولاً کنترل قند خون را دچار مشکل می کند. مشخص شده است که بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا، خطر افزایش تولید کتون ها در بدن و ابتلا به کتواسیدوز دیابتی (DKA) را افزایش می دهند، بنابراین مهم است که در مورد مدیریت دیابت نوع 1 خود، بیش از حد هوشیار باشید. کتون ها که حاصل تجزیه ی چربی ها برای تولید انرژی هستند، می توانند در بدن انباشته شوند. هنگامی که تولید کتون ها افزایش می یابد، خطر بروز کتواسیدوز دیابتی که یک عارضه ی تهدید کننده ی زندگی است، افزایش می یابد.

توجه داشته باشید که داروها می توانند قند خون شما را بالا برده و برخی داروها حتی می توانند بر روی دقت قرائت برخی دستگاه های نظارت مداوم قند خون تأثیر گذارند.

کاوالسکی گفت: بیماری قطعاً به پیچیدگی کنترل دیابت نوع 1 می افزاید. داشتن یک برنامه مدیریت برای روزهایی که فرد دیابتی به یک بیماری دیگر نیز مبتلا می شود، مهم است.

گالاگر توصیه کرد که یک شماره تلفن 24 ساعته از پزشک یا تیم مراقبتی خود تهیه کنید تا بتوانید در مواقع اضطراری با آنها تماس بگیرید و آن را در جایی نصب کنید که دیدن آن برای همه افراد خانواده آسان باشد.

لوازمی که باید تهیه یا ذخیره کنید

گالاگر توصیه کرد که نسخه های خود را در اسرع وقت تهیه کنید، البته سعی کنید برای مصرف سه ماهه داروهایتان را تهیه کنید. بسیاری از شرکت های بیمه محدودیت های زمان تجویز را برداشته اند.

لوازم مورد نیاز شما به طور معمول شامل موارد زیر است:

•         انسولین

•         ذخیره ای از انسولین طولانی الاثر (اگر در حال حاضر از پمپ استفاده می کنید)

•         گلوکاگون

•         تجهیزات پمپ انسولین (مانند مخزن، ست های تزریق)

•         سنسور سنجش مداوم گلوکز(CGM)

•         نوارهای کتون

•         باتری برای پمپ های انسولین، CGM و گلوکومترهای خانگی استاندارد

•         نوارهای آزمایش قند خون (مطمئن باشید که تاریخ آنها نگذشته باشد) و لانست

•         درمان های افت قند خون (مانند قرص های گلوکز و آب میوه)

•         غذاهایی که هضم آنها آسان باشد، مانند کراکر، سوپ یا بستنی های یخ

•         مایعات با و بدون قند (این گزینه ها برای هر دو وضعیت قند خون بالا و پایین باید در دسترس باشند)

اقداماتی که باید در صورت ابتلا به کووید-19 انجام داد

اگر بیمار شدید، باید برای دریافت دستورالعمل های خاص تر با پزشک خود تماس بگیرید.

برنامه ی مدیریت "دیابت در روزهای بیماری" باید به شما بگوید چه موقع آزمایش کتون انجام دهید. به عنوان یک قاعده کلی، اگر شما از پمپ انسولین استفاده می کنید و قند خون شما بیش از 250 میلی گرم در دسی لیتر است، و به یک دوز تصحیح انسولین پاسخ نداده اید، کتون های خود را بررسی کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر گالاگر گفت: اگر چندین بار در روز انسولین تزریق می کنید و قند خون شما با وجود دوز اصلاحی انسولین، برای بیش از دو یا سه ساعت، بالاتر از 250 میلی گرم در دسی لیتر است، کتون های خود را بررسی کنید و با پزشک خود تماس بگیرید. شخصی که در تیم پزشکی شما قرار دارد، شما را در مورد انجام اقدامات بعدی بمنظور پایین آوردن قند خونتان راهنمایی می کند.

گالاگر گفت: یادآوری این نکته حائز اهمیت است که مبتلایان به دیابت نوع 1 همیشه به انسولین طولانی الاثر نیاز دارند (انسولین بازال یا پایه در یک پمپ) ، حتی اگر بیمار باشند. او گفت شما می توانید میزان انسولین پایه را کاهش دهید، اما نباید آن را، به ویژه برای بیش از چند ساعت بدون مشورت با تیم مراقبت های بهداشتی دیابت خود متوقف کنید.

اگر دچار درد شکمی، حالت تهوع ، استفراغ ، خستگی بیش از حد یا بوی نفس میوه ای هستید، سریعاً با پزشک دیابت خود تماس بگیرید، زیرا اینها علائم DKA هستند.

کوالسکی توصیه کرد که همه ی افراد دیابتی باید از دستورالعمل های مربوط به شستن منظم دست ها برای 20 ثانیه، حفظ فاصله ی اجتماعی ایمن از دیگران و در خانه ماندن پیروی کنند. وی گفت که در مواقع ترس، ورزش می تواند روشی مناسب برای کاهش استرس باشد.

گالاگر تأکید کرد که البته افراد مبتلا به دیابت نوع یک و خانواده های آنها باید سعی کنند هر روز با وجود حفظ فاصله ی اجتماعی، فعالیت بدنی روزانه ی خود را انجام دهند. او گفت، یک ساعت برای تمرینات ورزشی ایده آل است.

او گفت: در شرایط فعلی، نگرانی زیادی در مورد دسترسی مداوم به مواد غذایی وجود دارد که برنامه غذایی را سخت تر می کند. همچنین در هنگام استرس ممکن است کیفیت رژیم غذایی و شیوه ی خوردن غذا تضعیف شود، بنابراین سعی کنید تا حد امکان گزینه های غذایی خوبی را انتخاب کنید و بطور متعادل غذا بخورید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-04-people-diabetes-covid-.html